MANDOLINA SPALATINA

U sklopu ciklusa tradicijske glazbe – Ad libitum Hrvatskog doma Split, u ponedjeljak 4. prosinca 2023. s početkom 19.30 sati u Koncertnoj dvorani Ive Tijardovića, Gradski mandolinski orkestar Sanctus Domnio koncertnom izvedbom MANDOLINA SPALATINA predstavit će djela skladatelja koji su rođenjem i/ili svojim umjetničkim djelovanjem vezani uz Split. Djela glazbenih majstora poput Josipa Hatzea, Jakova Gotovca, Ive Tijardovća, svestranog preporoditelja splitskoga glazbenoga života ili pak Borisa Papandopula, autora jednog od najvećih opusa u hrvatskoj glazbi.

Skladbe neprikosnovenih velikana hrvatske umjetničke glazbe, oživjet će u novom ruhu, prvi će put biti predstavljene u obradama za glas i mandolinski orkestar. Dragocjena djela eminentnih skladatelja publici će donijeti mezzosopranistica Terezija Kusanović, bas Marijo Krnić i Gradski mandolinski orkestar Sanctus Domnio, čije umjetničke biografije jamče iznimno kvalitetnu izvedbu i prezentaciju splitskog glazbenog stvaralaštva.  

Na programu koncerta će se naći djela Ive Paraća, Franje Serafina Vilhara, Hatzeove solo pjesme, brojevi iz Tijardovićevih opereta i Papandopulov ciklus Varoške pjesme iz Splita i Kaštela (1950.) u kojem je jedanaest pjesama ljubavne tematike, poredanih po principu kontrasta, u kojima pjevač donosi tradicijske napjeve, prema skladateljevim zapisima. Naći će se djela i prerade suvremenih skladatelja za mandolinske orkestre koji su svojim opusom pridonijeli očuvanju hrvatske glazbene tradicije, u cilju promidžbe, očuvanja i (re)afrimacije hrvatske glazbene baštine i tradicije te promocije suvremenoga hrvatskoga glazbenoga stvaralaštva.

https://hdsplit.hr/koncerti/detalj/mandolina-spalatina-gmd-sanctus-domnio

Organizator | GMD Sanctus Domnio  
Suorganizator | Hrvatski dom Split 
Pod pokroviteljstvom | Grad Split – Splitsko-dalmatinska županija – TZ SDŽ
Dizajn vizuala | Pavle Sviličić

Gradski mandolinski orkestar Sanctus Domnio - Foto Maja Prgomet
Gradski mandolinski orkestar Sanctus Domnio – Foto Maja Prgomet

Gradski mandolinski orkestar Sanctus Domnio osnovan je 1990. godine pod vodstvom glazbenog pedagoga Marina Katunarića u Splitu. Od 1991. orkestrom ravna dirigent Vladimir Lukas, dok je koncertmajstorica orkestra Ivana Kenk Kalebić. Orkestar je do sada održao veliki broj koncerata u domovini i inozemstvu (Italija, Vatikan, Njemačka, Austrija, Slovenija, Češka, Španjolska, Crna Gora, Makedonija) te je dobitnik brojnih domaćih i međunarodnih nagrada i priznanja za svoj rad. Pored ostalih nagrada i priznanja, Sanctus Domnio je dobitnik i Nagrade Grada Splita iz područja kulture za 2006. godinu, a od 2015. godine i natjecanja europskih mandolinista Giacomo Sartori u Ali (Italija) ovaj orkestar nosi titulu “najboljeg mandolinskog orkestra u Europi”. Na svom repertoaru ima brojne skladbe skladane izvorno za mandolinske ansamble, kao i skladbe drugih suvremenih i klasičnih skladatelja. Kao vrstan interpret i kvalitetan izvođač, potakao je hrvatske suvremene skladatelje da se pozabave skladanjem glazbe za instrumente koji su sastavni dio mandolinskog orkestra poput mandoline, mandole, mandoloncella, gitare i kontrabasa, pa mu je više skladbi i posvećeno te ih je praizveo.

Terezija Kusanović i Marijo Krnić - Foto Nikola Vilić Hanza Media
Terezija Kusanović i Marijo Krnić – Foto Nikola Vilić Hanza Media

Terezija Kusanović (mezzosopran) hrvatska operna i koncertna pjevačica, prvakinja opere HNK Split, docentica solo pjevanja na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Rođena je u Splitu gdje je završila svoje glazbeno obrazovanje. Nakon što je diplomirala glazbenu pedagogiju, upisala je studij solo pjevanja kod prof. Nelli Manuilenko. Diplomirala je operno i koncertno pjevanje te vokalnu pedagogiju. Kasnije je pod mentorstvom prof. Manuilenko stekla zvanje magistre umjetnosti na Muzičkoj akademiji u Zagrebu istovremeno pohađajući majstorske radionice kod znamenitih vokalnih pedagoga i umjetnika.
Profesionalnu karijeru operne pjevačice započela je glavnom ulogom Judite u istoimenoj novoj hrvatskoj operi skladatelja Frane Paraća u HNK Ivan pl. Zajc u Rijeci te je, tri godine kasnije, reprizno pjevala na premijeri Judite u HNK u Splitu, gdje je ostvarila najveći broj uloga mezzosopranskog faha. Gostuje i u ostalim hrvatskim nacionalnim kazalištima te je surađivala s uglednim dirigentima.
Njen repertoar uključuje uloge kao što su Carmen, Dalila, Preziosilla, Azucena, Fenena, Maddalena, Principessa Buillon, Ulrica, Amneris, Suzuki, Zita, Lola/Santuzza, Klytaemnestra, Marta/Pantalis, Mary, Ljubov, Adalgisa, Rosina, Cieca/Laura, Lukrecija, Eboli, Eva (N.Š. Zrinjski), Melka (Adel i Mara), Orlovski, Doma (Ero s onoga svijeta), Jele (Ekvinocij), Didona, Orfej itd. Osim na opernoj pozornici Kusanović je vrlo uspješna kao koncertna pjevačica. Njezin repertoar uključuje brojne solo pjesme hrvatskih i stranih autora kao i oratorije, mise i simfonije. Snimila je  CD “Romance” sa solo pjesmama i ciklusima pjesama velikih domaćih i stranih skladatelja 19. i 20. stoljeća, te opernim arijama. 

Marijo Krnić (bas) rođen je u Splitu  gdje je diplomirao je na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu 2003. godine  glazbenu kulturu, a 2011. godine solo pjevanje kod prof. Nelli Manuilenko Poslijediplomski studij završava 2008. godine na Odjelu za kompoziciju i teoriju glazbe u Ljubljani, dok poslijediplomski doktorski studij pedagogije završava 2021. godine na Fakultetu prirodoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti Sveučilišta u Mostaru. Piše i objavljuje znanstvene i stručne radove iz područja nastave glazbe, visokoškolske i vokalne pedagogije. Trenutno radi kao predavač na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Splitu i vanjski je suradnik na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu. Osnovao je i vodio brojne vokalne sastave te osvojio mnoga priznanja na domaćim i međunarodnim natjecanjima kao zborovođa i umjetnički voditelj.

Kao solo pjevač osvojio je nagrade na međunarodnim natjecanjima te Diplomu Darko Lukić Hrvatskog društva glazbenih umjetnika. Usavršavao se na brojnim seminarima za pjevanje i zborsko dirigiranje. Održao je brojne koncerte u zemlji i inozemstvu. Sudjeluje kao solist u projektima Opere HNK-a u Splitu i opernog ansambla Opera Panonnica. Gostovao je kao solist u uglednoj kazališnoj kući Teatro Verdi u Trstu te s Filharmonijskim orkestrom Monte Carla.

Član je Povjerenstva za dodjelu Nagrade Slobodne Dalmacije za umjetnost te ocjenjivačkog suda diskografske glazbene nagrade Porin. Radio je kao glazbeni kritičar dnevnog lista Slobodna Dalmacija, bio je vanjski suradnik časopisa Cantus, časopisa Vijenac, a od 2022. piše glazbene osvrte i kritike za portal Opera.hr.